Co nowego?

Historia śpiewu. Nowa książka wydawnictwa Astraia

Właśnie ukazała się w wydawnictwie Astraia książka „Historia śpiewu” w moim tłumaczeniu. Dzieło autorstwa Johna Pottera, śpiewaka i autora książek, wieloletniego członka  Hilliard Ensemble, oraz Neila Sorrella, muzyka i wykładowcy uniwersyteckiego specjalizującego się w muzyce azjatyckiej, jest fascynującą i pełną niezwykłych odkryć podróżą po śpiewie, jako zjawisku historycznym i międzykulturowym. Prześledzi ona ewolucję śpiewu w kontekście globalnym – od człowieka neandertalskiego aż po oprogramowanie auto-tune poprzez nieskończone odmiany muzyki światowej od Wschodu do Zachodu, muzykę klasyczną od średniowiecza aż po awangardę, a także muzykę popularną od wodewilu aż po rock i nie tylko. Rozpatrując śpiew jako uniwersalną działalność ludzką, książka ukazuje w szerokiej perspektywie śpiew wielu kultur i okresów: zachodnich i nie-zachodnich, od prehistorycznych do współczesnych. „Historia śpiewu”, napisana żywym i dowcipnym językiem, zawiera również obszerną bazę odnośników dla tych, którzy chcą mocniej zgłębić poszczególne tematy i przypadnie do gustu szerokiemu gronu czytelników – śpiewaków, studentów, naukowców i ludzi ciekawych świata. Bardzo polecam!

Scepus Baroque

Scepus Baroque

Scepus Baroque jest zespołem muzyki dawnej, powołanym w roku 2013 do realizacji idei muzycznych festiwalu Barok na Spiszu, od którego zespół wziął nazwę (Scepus, to łacińska nazwa Spisza)

Pomysłodawczynią i animatorką zespołu jest śpiewaczka Katarzyna Wiwer, dyrektor artystyczny festiwalu, a ideą są wykonania muzyki barokowej pełne energii, świeżości, otwarte na nowe interpretacje i konteksty. Scepus Baroque skupia artystów wysokiej klasy, specjalizujących się w wykonaniach muzyki dawnej, a do prowadzenia poszczególnych programów zapraszani są znakomici i cenieni muzycy.

Ideą zespołu są wykonania muzyki barokowej pełne energii, świeżości, otwarte na nowe interpretacje i konteksty, dlatego skupia on artystów wysokiej klasy, specjalizujących się w wykonaniach muzyki dawnej. Koncerty zespołu są entuzjastycznie odbierane przez publiczność.

espół ma w swoim repertuarze liczne programy koncertowe, przygotowane dla potrzeb festiwalu Barok na Spiszu, ale nie tylko, które zostają włączone do repertuaru zespołu. Do ciekawszych z nich należą: „Un camino musical” – koncert barokowej muzyki Ameryki Łacińskiej, „Vesperae dominicales, koncerty kościelne oraz canzony Marcina Mielczewskiego”, „Jesu, meine Freude – Bach-Buxtehude”, „Tilge, Höchster, meine Sünden – odpowiedź Jana Sebastiana Bacha na Stabat Mater Pergolesiego”, „Mikołaj Zieleński – prekursor polskiego baroku” oraz „Włosi na dworze Wazów”, „Pieśń nad Pieśniami” (wspólnie ze słowackim zespołem „Nuove musiche”).

Repertuar zespołu dynamicznie się poszerza, a jego zmienny skład pozwala na swobodne poruszanie się w szerokim wachlarzu barokowego stylu i brzmienia.

Więcej informacji o zespole oraz jego repertuarze znajduje się pod tym linkiem…

Stypendium MKiDN

Zrealizowano  w  ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Przedmiotem stypendium twórczego z zakresu upowszechniania kultury na rok 2020 była transkrypcja i opracowanie tekstów utworów z kancjonałów Staniąteckich Praca w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego polegała na transkrypcji i opracowaniu tekstów utworów muzycznych z Kancjonału Zofii Teodory Taranowskiej (1586r.) – Kancjonał A oraz Kancjonału Joanny Mechtyldy Rosznowskiej (1705 r.) – Kancjonał E.  Praca polegała na przepisaniu tekstów w oryginalnym brzmieniu oraz zaproponowaniu uwspółcześnionej wersji tekstów utworów, która będzie znakomitym, poręcznym materiałem dla wszystkich zainteresowanych wykonywaniem utworów z tego wspaniałego, bogatego źródła muzycznego. Praca była żmudna, ale fascynująca! Zetknęłam się z mnóstwem nieznanych mi wcześniej tekstów i udało mi się niemal namacalnie poczuć atmosferę dawnych, klasztornych czasów.  Zainteresowanych tekstami zapraszam do kontaktu!